"ВИБЕРІТЬ СОБІ РОБОТУ ДО ДУШІ, І ВАМ НЕ ДОВЕДЕТЬСЯ ПРАЦЮВАТИ ЖОДНОГО ДНЯ У СВОЄМУ ЖИТТІ" КОНФУЦІЙ

Обери професію своєї мрії!

Державною науковою установою "Інститут модернізації змісту освіти" започатковано реацлізацію Всеукраїнського проекту з профорієнтації та побудови кар'єри "Обери професію своєї мрії".

Здобувачі освіти зможуть відвідати портал Проєкту за посиланням:

https://hryoutest.in.ua

Вибір професії: як визначитись та не розчаруватись?

Вибір старшокласниками майбутньої професії – суттєве та важливе стратегічне рішення. За своїм значенням і сутністю вибір професії є складною багатовекторною проблемою, актом самовизначення, тобто усвідомленим вибором власної життєвої позиції. Невирішеність проблеми професійного самовизначення призводить до незадоволеності людиною обраною професією, невідповідності її здібностей обраному профілю діяльності. Ще видатний філософ Григорій Сковорода писав «Якщо людина обрала собі професію відповідно до душі, тоді вона, швидше за все, досягне в ній успіхів. Людина повинна визначитися, чого вона прагне і чого покликаний. Страждання і муки, якими вона проходить, виникають від того, що людина живе всупереч тому, для чого вона створена». Ці слова, як і раніше, актуальні в наш час.

/Files/images/psihologchna_slujba/17.jpg

Інтереси старшокласників і плани батьків рік від року можуть змінюватись, як змінюється й поняття престижності професії в самому суспільстві. Не завжди вдається переконати майбутніх випускників, що зв’язувати подальшу долю з, можливо, й престижною професією, але не такою, яка відповідає їх здібностям, нахилам, інтересам, типу темпераменту, індивідуально – особистісним якостям не варто. До кінця навчання у навчальному закладі старшокласникам потрібно підійти до процесу професійного самовизначення виважено, вибрати професію свідомо, а для цього їм необхідно ретельно вивчити власні профорієнтаційні потреби, враховуючи індивідуально – особистісні якості, адже ринок непередбачуваний, мода мінлива, і лише майстерність в будь-якій сфері завжди в ціні.

/Files/images/psihologchna_slujba/18.jpg

Слід зазначити, в даний час вибір майбутньої професії, професійне самовизначення старшокласників відбувається в умовах нестабільної ситуації в економіці, політиці та в умовах зовнішньої військової агресії. Багато зі старшокласників стикаються з «непривабливими сторонами» життя власних батьків: тривогою за майбутнє, постійною втомою, роздратованістю, байдужістю до проблем дітей, переживанням своєї безпорадності. Нестабільність і невизначеність життя, політична ситуація в країні, неясність перспектив соціального розвитку суспільства, матеріальні труднощі – все це веде до того, що багато старшокласників з тривогою і побоюванням дивляться в завтрашній день, не можуть самостійно прийняти рішення з приводу свого майбутнього, зробити самостійний професійний вибір.

Серед різних варіантів вибору професії після закінчення закладу освіти, які в більшості варіантів складаються на практиці, виділяють такі:

1) вибір професії відповідно до сімейної традиції та сімейних цінностей;

2) вибір професії з якоїсь нагоди, або навмання;

3) вибір професії за внутрішнім покликанням;

4) вибір професії за усвідомленим розрахунком.

Прийнятним вважається лише четвертий варіант - усвідомлений, самостійний вибір професії в результаті вирішення задачі, яка вимагає врахування таких факторів:

а) потреб сучасного ринку праці;

б) умов трудової діяльності за професією, що обирається, свідомого врахування її особливостей і труднощів;

в) вимог професії і своїх можливостей стосовно їх задоволення, а також оцінки передбачуваних форм винагороди у праці;

г) оцінки своїх матеріальних і фізичних ресурсів при виборі професійної школи як засобу оволодіння професійною майстерністю.

Також серед факторів професійного самовизначення старшокласників можна зазначити такі: позиція родини; позиція шкільного педагогічного колективу; позиція однолітків; здібності та їх прояви; особисті професійні та життєві плани; орієнтація на суспільне визнання; інформованість про ті або інші професійні види діяльності.

/Files/images/psihologchna_slujba/19.jpg

Важливим індикатором професійної перспективи людини, її реалістичності виступає взаємозв’язок життєвих і професійних очікувань, ціннісних орієнтацій і життєвої мети з професійними планами, здатність пов’язати ці плани з актуальною життєвою ситуацією.

Життєве і професійне самовизначення старшокласників є найважливішим новоутворенням ранньої юності і основним завданням, яке повинен вирішити учні, закінчуючи загальноосвітню установу. В кінцевому підсумку ефективність їх перебування в стінах закладу освіти оцінюється тим, наскільки сформована ця потреба, наскільки старшокласники готові до вибору подальшого життєвого шляху, наскільки легко і якісно вони орієнтуються в проблемах вибору професії, наскільки адаптовані до майбутньої професійної діяльності.

/Files/images/psihologchna_slujba/20.jpg

Практичний психолог ХЛ № 167 Ольга Брюховецька.

Кiлькiсть переглядiв: 79